„Tu pristúpil pokušiteľ a povedal Mu: Ak si Syn Boží, povedz, nech sa z týchto kameňov stanú chleby! – Ak si Syn Boží, zhoď sa; – Toto všetko Ti dám, ak padneš a budeš sa mi klaňať.“ Evanjelium podľa Matúša 4:3,6,9
V prvom z týchto troch pokušení sa satan pretvaruje, že chce Pánovi Ježišovi pomôcť, aby sa ukázal vo svojej moci. Zároveň by si pomohol z hladovania po štyridsiatich dňoch pôstu. Veď je dosť mocný na to, aby si premenil kamene na chleby. Ale v skutočnosti je to pokúšanie k „samostatnosti“. Pán Ježiš je navádzaný k tomu, aby sa postaral sám o seba namiesto toho, aby bol závislý od svojho nebeského Otca a Jeho Slova. V druhom pokušení sa diabol pretvaruje, že chce Pánovi Ježišovi pomôcť, aby bol uznaný ako Mesiáš, keď sa zhodí z okraja chrámu a z miesta, kde sa zjavil Izraelu Boh. Ale v skutočnosti je to pokušením k „sebapresadzovaniu“. Satan chcel, aby Pán Ježiš pokúšal Otca tým, že zoberie riešenie situácie do vlastných rúk a nepôjde cestou, po ktorej Ho vedie Otec. Po tretie je Pán Ježiš pokúšaný k tomu, aby mal vplyv a moc nad všetkými ľuďmi a mal z toho vlastné výhody. Cena, ktorú za to má zaplatiť, je uznať satana. Ak spojíme tieto tri pokušenia dokopy: ’nezávislosť’, ’sebapresadzovanie’ a ’moc nad všetkými ľuďmi kvôli vlastným výhodám’, máme jasné načrtnutie toho, čím je hriech. Pán Ježiš bol pokúšaný práve k tomu, čo je základným hriechom ľudstva: k sebectvu! Z toho vychádzajú všetky hriechy. Sebapresadzovanie voči iným ľuďom plodí egoizmus. Sebapresadzovanie voči Bohu plodí bezbožnosť, závisť, nenávisť, vojnu, utláčanie, samospravodlivosť, vlastné náboženstvo a mnoho iného, čo vychádza zo sebectva. Sebapresadzovanie bolo zasiate do ľudskej prirodzenosti skrze prvé pokušenie a prvý hriech. Skrze sebectvo vládne satan nad ľudstvom. K tomuto bol pokúšaný aj Pán Ježiš. On však nad tým zvíťazil!